BETA версия

03.09
2019
TEFFI Law Firm доповіли про зміни у Податковому Кодексі на TAX FEST Повернутись

Scroll down

30 серпня старший юрист TEFFI Law Firm Олександр Банніков виступив на TAX FEST. Наш юрист розповів про зміни, яких зазнав Податковий Кодекс України: покладені очікування та реальні наслідки. Також обговорили усі важливі поняття по цій темі, зазначивши, що не є акцизним складом та кому справді потрібна реєстрація акцизу.

Публікуємо тези його виступу – коротко про головне:

Законом № 2628 внесено зміни до ПКУ щодо адміністрування виробництва, реалізації та зберігання палива.

Так, ПКУ доповнено поняттями акцизного складу (в т.ч. пересувного), їх розпорядників, змінено порядки реєстрації та обліку роботи акцизних складів, встановлено порядок обліку пального.

 

Очікування:

Надходження додатково 6,3 млрд. грн., серед яких 5,9 млрд. грн. безпосередньо до Держбюджету;

Зменшення втрат з Державного та місцевого бюджету на 40 %;

Легалізація та прозорість ринку пального;

Поліпшення якості пального, покращення обліку пального для суб’єктів господарювання;

Запобігання відпуску пального суб’єктами господарювання, які здійснюють його контрафактне виробництво та незаконний обіг тощо.

 

Реальність:

– Суттєвий вплив на суб’єктів господарювання, що не є АЗС;

Додаткове фінансове та кадрове навантаження на суб’єктів господарювання;

Відсутність поточного консультування з боку уповноважених органів влади з імплементування положень реформи;

Невчасність впровадження низки нормативно-правового та програмного забезпечення.

 

Відповідно до ст. 212 ПК України особа, яка реалізує пальне є платником акцизного податку.

Особи, які здійснюють реалізацію пального, підлягають обовʼязковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб до початку здійснення реалізації пального.

 

ПК України: пальне – це нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, визначені ст. 215 ПК України.

 

Реалізація пального – це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України.

 

Акцизний склад – це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

 

Не є акцизним складом:

– ємності до 200 м3, в рік до 1000 м3 для власних потреб, без реалізації;

– платник єдиного податку IV групи, до 10000 м3 в рік, для власних потреб, без реалізації;

– паливний бак.

 

Розпорядник акцизного складу – власник/користувач приміщення/території (один АС – один власник, один власник – декілька АС).

 

Розпорядник акцизного складу пересувного – це власник пального, який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб реалізує або зберігає пальне або ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок.

 

Штрафи:

виробництво пального без наявності ліцензії – 1 млн. грн.;

оптова торгівля пальним або зберігання пального без наявності ліцензії – 500 тис. грн.;

роздрібна торгівля пальним без наявності ліцензії – 250 тис. грн.;

роздрібна торгівля пальним через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) не зазначений у ліцензії – 200% вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 10 тис. гривень.

 

ЄДРВЛРЛ

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017р. № 891.

Акцизні склади повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом (паливороздавальні колонки виконують функції витратомірів-лічильників) та рівнемірами-лічильниками на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Обладнані витратомірами-лічильниками та внесені в реєстр повинні:

– акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких більше 20000 м3, – не пізніше 1 липня 2019 року;

– від 1000 до 20000 куб. метрів, – до 1 жовтня 2019 року;

до 1000 м3до 1 січня 2020 року.

Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу (обсяг реалізованого та обсяг отриманого) пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального за звітну добу, але не пізніше 23 години 59 хвилин такої доби, до початку проведення операцій з обігу пального за добу, що настає за звітною добою, та подаються до ДФС не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.

Фактичні показання витратомірів та рівнемірів перераховуються у літри, приведені до температури 15 °С.

Накладення штрафу в розмірі 20 000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом. Повторно протягом року – 50 000 грн.

 

ЄРАН

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 545.

Акцизну накладну складають в одному примірнику у разі:

реалізації пального з акцизного складу та/або з акцизного складу пересувного для власного споживання чи промислової переробки або на обсяги втраченого/зіпсованого/знищеного пального або будь-яким іншим особам – неплатникам акцизного податку;

ввезення/вивезення пального на митну територію України/за межі митної території України (на підставі даних відповідної митної декларації).

Акцизну накладну складають у двох примірниках у разі реалізації пального:

– з акцизного складу до іншого акцизного складу, зокрема через трубопровід або з використанням акцизного складу пересувного у разі, коли до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий;

– з акцизного складу до акцизного складу пересувного;

– з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного;

– з акцизного складу пересувного до акцизного складу.

При заповненні АН особливу увагу необхідно звернути на ліву частину АН, у якій зазначаються: коди операцій для АН, яка складається в одному примірнику, умови оподаткування пального та напрями використання пального.

Коди операцій для АН, яка складається в одному примірнику:

1 – власне споживання чи промислова переробка;

2 – пальне, втрачене, зіпсоване, знищене (п. 214.7 ст. 214 та п. 216.3 ст. 216 ПК України);

3 – реалізація пального субʼєкту господарювання, який не є платником;

4 – ввезення пального на митну територію України;

5 – вивезення (експорт) пального за межі митної території України;

6 – реалізація пального отримувачу, який не є субʼєктом господарювання.

Важливо! У разі якщо АН складається у двох примірниках, у відповідному полі зазначається цифра «0».

Умови оподаткування пального мають такі ознаки:

1 – пальне, яке не підлягає оподаткуванню згідно з пп. 213.2.1 ПК України;

2 – пальне, звільнене від оподаткування акцизним податком згідно з п. 213.3 ПК України;

3 – на умовах, встановлених п. 229.8 ПК України;

4 – на умовах, встановлених п. 229.2 – 229.7 ПК України;

5 – залишки пального, які не обліковуються в СЕАРП (утворились станом до 01.07.2019 у суб’єктів господарювання, які до 01.07.2019 не є платниками акцизного податку з реалізації пального).

Для інших операцій, які не належать до операцій, віднесених до одного з кодів ознак умов оподаткування (1-5), у відповідному рядку зазначається цифра «0».

Напрями використання пального мають такі ознаки:

1 – реалізація пального в споживчій тарі ємністю до 5-ти літрів (включно) виробником або особою, яка здійснила розлив пального у таку тару;

2 – реалізація пального з акцизного складу до іншого акцизного складу з використанням акцизного складу пересувного у разі, якщо до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий;

3 – розподіл обсягу залишків пального станом на 01.07.2019 р. між акцизними складами/пересувними акцизними складами, де такі обсяги фактично знаходились.

4 – реалізація пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.

Для пального, з яким здійснюються операції, не віднесені до одного з кодів ознаки напряму використання (1-4), у відповідному рядку зазначається цифра «0».

 

Цікаві факти:

Законопроект № 10212 від 09.04.2019р. щодо покращення адміністрування окремих податків і зборів. Перенесення строків на кілька років.

На практиці поширена схема оптового продажу пального із застосуванням смарт-карток або талонів.

Смарт-картка – картка в пластиковому вигляді з умонтованим мікроконтролером як носієм та обробником інформації, потрібної для ініціювання переказу коштів та/або виконання службових операцій.

Талон – спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.

Субʼєкт господарювання, який продає смарт-картки або талони, може не мати власних АЗС і виступати фактично посередником в операціях продажу пального.

Сама реалізація талонів і смарт-карток у безготівковій формі не відноситься до реалізації.